Cameron Highlands..

Jag har haft problem med att komma in på bloggen via min mobil sista veckan. Därför har det varit väldigt tyst.

Äventyren har dock fortsatt. Har spenderat sista veckan uppe i Cameron Highlands i en by som heter Tanah Rata. Liten by, som ligger cirka 1524 meter över havet. Självklart kom vi dit precis lagom till regnperioden. Det var väldigt kyligt och regnet slog ner hårt. Men bara i kortare perioder, så man hade ändå möjlighet att komma ut och uppleva en massa. Då Cameron Highlands är en gammal engelsk koloni, är det starkt präglat av den engelska kulturen. Husen påminner mycket om brittiska hus, och mer eller mindre alla restauranter serverade eftermiddags te med scones och jordgubbsylt var dag.

Man var omringad av samma natur och växtliv som hemma i Europa. Dock mycket högre berg än hemma. Väldigt surrealistiskt när man precis kommit från Langkawi som var det motsamma. Små typiska asiatiska skjul överallt, tropiskt klimat, palmer och strand.

Dagarna gick mest ut på att gå långa promenader i skogen vilket passade mig perfekt. Lite utmaning fick man då stigarna inte alltid var de enklaste att gå på och emellanåt mer eller mindre försvann helt och man fick klättra både över och under träd som trillat ner över stigarna. Hoppa över bäckar och akta sig för dundergetingar.

Här kan man också se massa grönsaksplantager, jordgubbsplantager, te plantager och bi farms.
Då klimatet på Cameron är likt vårt klimat där hemma, är det perfekt anpassat till just detta.

Bästa dagen var när vi var med på en guidad tur. Körde en bra bit utanför Tanah Rata och besökte Orang Asli village, vilket är en af få "native villages" i området skulle jag tro. Där fick vi demonstrerat hur man jagade förr i tiden. Efter detta startade vårt äventyr!

2 timmars vandring enkel väg i skogen/djungeln för att finna Rafflesia blomman. Världens största blomma som kan ha en diameter på 1 meter och väga upp till 10 kilo. Rafflesia är egentligen en svamp, men ser ut som en blomma utan blad. Det luktar pyton vill jag lova! Skogen här var av större utmaning än de jag prövat tidigare.




Det var en riktigt bra vandringstur. Jag blev visst rätt exalterad, och försvann snabbt från resten av gruppen. Så i fronten var jag, en fransman på 60 år och en kille i min ålder från Holland. Grymt skön, men SVETTIG tur! Som Alain sa, det såg ut som jag badat i ett vattenfall så genomblöt som jag var. Fick bevisat för mig själv att jag fortfarande är i hyfsat god kondition, och de andra var visst också rätt imponerade. Props till mig själv! Fick verkligen smak för det här, det är visst ett tag sen sist jag var ute och vandrade så här.



Har ser ni hela var trekking grupp!

Vi fann till sist området där de växte. Det var en otrolig syn och se denna enorma blomma/svamp.
Bilder kommer upp så fort jag har möjlighet för det.

Samma dag fick vi även besöka BOH tea plantation. Det var väldigt intressant att få lov att se hela proceduren från att bladen plockas till att man har théet färdigt i påsen.

Så för er som överväger att åka till Malaysia, kan jag varmt rekommendera en tur upp till Cameron Highlands. Vi bodde på Fathers Guesthouse som ligger helt avsides inne i Tanah Rata mitt uppe på en kulle. Det är ett par som driver det, men hela familjen jobbar där. Rent och fint och underbara människor.

Jsg skall försöka ladda upp bilder imorgon. Befinner mig i Kuala Lumpur igen sen igår kväll. Lee åkte hit en dag innan mig, för att hämta ut sitt nya pass. Idag skulle vi till Immigrationsverket så att hon kunde få en visa-stämpel i sitt pass, men hela deras datasystem hade visst kraschat. Vad är oddsen? Med tanke på att det är fredag idag, måste vi vänta till måndag för att ta oss till ett annat immigrationskontor. Jag undrar om vi någonsin kommer ifrån detta land!? Tänk att jag redan har varit här i mer än 2 veckor. Tiden går alltför fort.

Snart tid att sova.





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

The life I live..

Be a part of me, as I am a part of you..

RSS 2.0