Min dag..

Har inte gjort mycket annat an promenera i flera timmar for att se och upptacka stadan Melaka. Gillar starkt denna stad. Men denna varme, har fatt en riktig bonnabranna idag. Ser jatterolig ut! Skall hem och packa och sova nu.

Melaka..

Befinner mig i Melaka sedan igar. Fick ett bra erbjudande av en jag mott langs min resa. Da Melaka bara ligger cirka tva timmar sydost fran KL med buss, var det ju bara att haka pa! Valdigt fin stad, kulturellt och jattegod mat hittills. Skont och slippa storstan och all smuts och alla manniskor. KL gor mig uttrakad, och jag har verkligen inget dar att gora. Gillar ju inte storstader. Ar sa tacksam att jag fick denna mojlighet.

Stannar har till imorgon, tar bussen tidigt till KL. Hamtar upp min vaska, och sen ar det raka vagen till KLIA. Flyger till Bali med Johan och Lee!

Sota sma cykeltaxi overallt som spelar extremt hog rockabilly musik!

Hollandska omradet i Melaka.

Nere vid hamnomradet. Jattemysigt.

Ferry som jag reser med..

Liten varan..

KL..

Sitter här på vandrarhemmet och tar det lugnt med svenska ligan. Svensk invasion på Oasis här i KL. Snart tid att sova. Vi har inte gjort något vettigt alls idag. Vaknade sent, kom först ut runt 17 tiden. Värmen här är näsan outhärdlig. Önskar nästan att jag stannade kvar uppe i Cameron Highlands. Bestämde oss för en promenad ner till Times Square som är ett 12 våningar högt köpcenter. Eller ja, efter våning 12 är det visst bara kontor etc.
Spenderade hela eftermiddagen där inne och yrade runt.

Imorgon åker jag till Melakka för att träffa en bekant och göra lite sightseeing. Hört att det skall vara en trevlig stad att besöka om man vill uppleva lite mer kultur. Det ligger bara 1h och 45 min här ifrån, så jag kan ta bussen tidigt på morgonen och vara tillbaks i KL på kvällen. Om jag inte sover över där till måndag.

Åker till Bali på tisdag med Johan och Lee. Längtar redan! Vet inte hur länge vi stannar där, får se om jag hinner till Borneo också. Har bestämt mig att åka till Manila runt den 18 april iaf. Hoppas på att Lee också kan åka med.

Nu skall jag tvätta och sen sova.. Natti!

Cameron Highlands..

Jag har haft problem med att komma in på bloggen via min mobil sista veckan. Därför har det varit väldigt tyst.

Äventyren har dock fortsatt. Har spenderat sista veckan uppe i Cameron Highlands i en by som heter Tanah Rata. Liten by, som ligger cirka 1524 meter över havet. Självklart kom vi dit precis lagom till regnperioden. Det var väldigt kyligt och regnet slog ner hårt. Men bara i kortare perioder, så man hade ändå möjlighet att komma ut och uppleva en massa. Då Cameron Highlands är en gammal engelsk koloni, är det starkt präglat av den engelska kulturen. Husen påminner mycket om brittiska hus, och mer eller mindre alla restauranter serverade eftermiddags te med scones och jordgubbsylt var dag.

Man var omringad av samma natur och växtliv som hemma i Europa. Dock mycket högre berg än hemma. Väldigt surrealistiskt när man precis kommit från Langkawi som var det motsamma. Små typiska asiatiska skjul överallt, tropiskt klimat, palmer och strand.

Dagarna gick mest ut på att gå långa promenader i skogen vilket passade mig perfekt. Lite utmaning fick man då stigarna inte alltid var de enklaste att gå på och emellanåt mer eller mindre försvann helt och man fick klättra både över och under träd som trillat ner över stigarna. Hoppa över bäckar och akta sig för dundergetingar.

Här kan man också se massa grönsaksplantager, jordgubbsplantager, te plantager och bi farms.
Då klimatet på Cameron är likt vårt klimat där hemma, är det perfekt anpassat till just detta.

Bästa dagen var när vi var med på en guidad tur. Körde en bra bit utanför Tanah Rata och besökte Orang Asli village, vilket är en af få "native villages" i området skulle jag tro. Där fick vi demonstrerat hur man jagade förr i tiden. Efter detta startade vårt äventyr!

2 timmars vandring enkel väg i skogen/djungeln för att finna Rafflesia blomman. Världens största blomma som kan ha en diameter på 1 meter och väga upp till 10 kilo. Rafflesia är egentligen en svamp, men ser ut som en blomma utan blad. Det luktar pyton vill jag lova! Skogen här var av större utmaning än de jag prövat tidigare.

Det var en riktigt bra vandringstur. Jag blev visst rätt exalterad, och försvann snabbt från resten av gruppen. Så i fronten var jag, en fransman på 60 år och en kille i min ålder från Holland. Grymt skön, men SVETTIG tur! Som Alain sa, det såg ut som jag badat i ett vattenfall så genomblöt som jag var. Fick bevisat för mig själv att jag fortfarande är i hyfsat god kondition, och de andra var visst också rätt imponerade. Props till mig själv! Fick verkligen smak för det här, det är visst ett tag sen sist jag var ute och vandrade så här.

Har ser ni hela var trekking grupp!

Vi fann till sist området där de växte. Det var en otrolig syn och se denna enorma blomma/svamp.
Bilder kommer upp så fort jag har möjlighet för det.

Samma dag fick vi även besöka BOH tea plantation. Det var väldigt intressant att få lov att se hela proceduren från att bladen plockas till att man har théet färdigt i påsen.

Så för er som överväger att åka till Malaysia, kan jag varmt rekommendera en tur upp till Cameron Highlands. Vi bodde på Fathers Guesthouse som ligger helt avsides inne i Tanah Rata mitt uppe på en kulle. Det är ett par som driver det, men hela familjen jobbar där. Rent och fint och underbara människor.

Jsg skall försöka ladda upp bilder imorgon. Befinner mig i Kuala Lumpur igen sen igår kväll. Lee åkte hit en dag innan mig, för att hämta ut sitt nya pass. Idag skulle vi till Immigrationsverket så att hon kunde få en visa-stämpel i sitt pass, men hela deras datasystem hade visst kraschat. Vad är oddsen? Med tanke på att det är fredag idag, måste vi vänta till måndag för att ta oss till ett annat immigrationskontor. Jag undrar om vi någonsin kommer ifrån detta land!? Tänk att jag redan har varit här i mer än 2 veckor. Tiden går alltför fort.

Snart tid att sova.

Ipoh = HELL!?

Då min mobil inte har kunnat koppla upp till blogg.se idag. Vill jag istället referera till Lees blogg där ni kan läsa om dagens äventyr. Tro mig, det blir intressant läsning för er!

www.gemigenalvedon.blogg.se

Lite bilder..

Här har vi en av Lee's många vänner.. Efter många om och men lyckades jag fånga honom med en plastpåse och lägga honom vid fontänen på gården, vill ju inte riskera och få vårtor och annat konstigt.

Chillar vid poolen vid Royal Langkawi Yacht club i Kuah.

Utsikten då man är 710 meter över havet. Man kan ju inte direkt klaga.

Så nådde vi toppen!

En bro..

Jag och Lee..

Utsikten från Svenska Ambassaden i Kuala Lumpur.

Petrona Towers i KL. Stället var Lee blev bestulen på sin handväska min allra första dag i Malaysia.

dag 7..

Vaknat upp efter 18 timmars sömn. Otroligt att jag har kunnat sova så länge. Skulle egentligen bara ta en powernap igår eftermiddag, och Lee hade visst fösökt väcka mig två gånger. Men jag var helt utslagen. Är inte utvilad, och ryggen är helt spänd.  Finns inte mkt och göra på denna ö om man inte har egen bil eller moped, så vi är mer eller mindre fast på denna strand. Börjar bli rastlös, what to do, what to dop? Det är extremt varmt, man orkar inte ligga på stranden heller för solen steker verkligen en. Jag vill ha en keps med inbyggd fläkt! Precis som alla småttingar uppe vid Oriental Village. Var uppe med Lee i bergen och åkte Cable cars för någon dag sen. Häftig upplevelse, När vi nådde toppen var vi 710 meter över havet. Riktigt fin utsikt! Annars har vi mest slappat och badat. Finns som sagt ej så mycket för oss att göra här.

Dag 4..

Har verkligen haft en chill dag. Vaknade runt lunchtid, duschade och begav oss ner till stranden. Har ingen aning om hur många celcius det varit idag, men det var så varmt att man var tvungen att ligga i vattnet för att klara av solen. Men låg man i vattnet blev man bränd var och varannan minut av minimaneter. Vilket är värst? Vi bestämde oss för att gå längs stranden istället vilket resulterade i en flera timmars promenad. Hittade massa fina snäckor, trampade på sylvassa blad så foten började blöda, hittade maneter i alla möjliga storlekar. Minsta var runt en femtioöring, största stor som en strutsomelett med armar som var cirka 50cm. Galet! Gått från ställe till ställe för att få något svalt att dricka. Super lugn dag utan några som helst bekymringar eller tankar. Först idag har jag känt att jag kan slappna av och bara leva i nuet. Är så tacksam för att ha fått denna möjlighet. Att få träffa Lee och uppleva annat. Att få möjligheten att få nya intryck och erfarenheter. Jag har det bra.

Dag 3..

En busstur och båtresa senare har vi ankommit till Langkawi. 14 timmar tog det. Det har tydligen regnat här i två dagar, men luften känns ren och fräsch. Korna promenerar på andra sidan vägen, vi befinner oss lite avsides men har fem minuters gångväg till stranden. Vi fick med oss ett Koreanskt äldre par och två unga tjejer från Lund till Rainbow Guesthouse där vi bor. Alla privata rum var upptagna, men fällesrummet är riktigt stort och helt ok standard. Vi betalar inte mer än 15RM/natt, vilket ger cirka 30SEK. Ägaren fyller år, så vi blev bjudna på god mat och dricka. Efter det gick vi en kort promenad längs stranden. Nu är det dags för mig att sova. Låt oss hålla tummarna för fint väder imorrn!

Dag 2..

Vi gick upp tidigt för att kunna ta oss till Svenska Ambassaden. Lee är ju tvungen att få nytt pass. 660RM, rätt dyrt. Lätt och finna dit, lätt ordnat. Gjort lite windowshopping, hamnade i fel shopping center så att säga, intressant dock. Kände mig helt missplacerad och felklädd. Vidare tillbaka till Chinatown. Lee tog med mig till Central Market. Så mycket och se. Precis mina typer av butiker med asiatiska möbler, småting etc. Fick en god lunch bestående av ris, kyckling, dillies och med sjukt mycket sting i det! och efter det ett kort besök i ett Kinesiskt tempel. Jättevackert, bilder kommer upp senare. Värmen har nästan varit outhärdlig i denna storstad idag, och inga pooler någonstans. Tillbaks till hotellet, trötta och svettiga. Det blev en två timmar powernap. Just nu åskar det utanför, man kan ju hoppas på att det rensar luften. Sitter här i dagrummet omringad av massa backpackers av olika nationaliteter. Skön känsla. I väntan på att Lee får nytt pass, måste vi ju hålla oss inom landets gränser. Det tar mellan sju-tio dagar. Men ska se om vi inte kan försöka ta oss norrut imorgon mot Langkawi. Kan inte stanna här i KL mycket längre. Får se var fötterna bär oss..

Dag 1..

I Kuala Lumpur.. Blev minst sagt en upplevelserik dag! Annica totalt jetlagad, sov till 15:00. Vi åkte in till Petrona towers för att äta och göra lite sightseeing. Blev frukost på bistro deli france. Det dröjde inte alltför länge, precis till betalningen faktiskt då vi inser att Lee's väska blivit stulen. Personalen var lite tafatta och reagerade knappt. Men vi fick tag i en vakt som tog oss bak till kontrollcentret så vi kunde göra en rapport. Sen fick vi promenera ner till polisstationen och anmäla det först till dem i receptionen som skrev en rapport och sen fick vi gå in till officeraren och gå igenom allt igen. Officeraren hade en trainee så det hela tog evigheter i ett rum som stank av svett, dålig andedräkt och det såg ut som vi satt i ett rum från början av nittiotalet. Hightech! Sen åkte vi ner med poliseskort till petrona towers igen. Gick igenom video från bevakningskameror i kontrollrummet. Ingen lycka där inte! Men tufft och se hur allt fungerar! Så har klockan slagit midnatt. Imorgon väntar nya äventyr! Morgonen startar med ett besök ner till Svenska ambassaden. Undra vad mer för spännande ting vi upplever!?

kuala Lumpur!

Ligger i min säng här på hostellet Oasis mitt i Chinatown. Luftfuktigheten är hög men det har varit småkyligt ute. Lång resa över, transfern i Beijing tog priset. 7 timmars väntan. Flyget över till Kuala Lumpur blev försenat också, stackars Lee satt och väntade på mig i flera timmar. Nu är jag i.a.f framme. Anlände efter midnatt, sista metron hade kört så det blev taxi in till stan. Inte gjort så mycket. Var ute en sväng och fick lite indisk mat samman med några balla Panjabi's från från vårt hostel. Vi har mycket tid och ta igen; men först behöver vi sömn. Klockan är 5:25am lokal tid! Imorgon väntar äventyr.

Snart!!

Hemma i Malmö!

Somnade på tåget på väg hem. Glömde visst var jag bodde. För jag vaknade i panik på Svågertorp och sprang av tåget. Insåg först när tåget kört iväg, att jag flyttat. Blev en lång tur med buss hem.

Varit nere i stan hela dagen. Inhandlat allt på Lee's lista, plus lite till mig själv. Det blev även kaffe med Julija.

Haft familjen på besök hela kvällen. Massa mys! Mama och papa har åkt hem, och brorsan har däckat i min säng. Tid för mig att börja packa ryggsäcken och sen försöka sova lite.

Har jag tur så får jag sett Jimbo imorgon innan jag åker också! Saknat min bananas vän!

Jag tror jag tar tåget till Kastrup runt lunchtid. Malaysia ligger +7 timmar i tiden. Så har ni koll på mig. Jag landar den 10 mars, 23:10 lokal tid. Ta hand om er, så återkommer jag snart igen.

Sorte..

God afton. Så var man svart igen!

Haft en lång, men bra dag i info med Marcin. Så skall vi bara ha avklarat de sista timmarna imorgon bitti. Är jätte trött. Jag och tjejerna hade en kombinerad avskedfest för Mille och födelsedagsmiddag för Therese. Riktigt mysigt!

Skall packa och tvätta.. Godnatt!

Färgar håret..

Nu skall jag bli svarthårig igen.. Inklusive hela ansiktet!

2 dagar kvar..

På jobb! Sen är det äntligen dags att åka hem och packa ryggsäcken. Har 1700 passagerare med idag. Det har gått fint tycker jag. Veckan som passerat har varit lärorik och jag har verkligen fått lov att pröva några nya ting och upplevt olika sorters situationer där jag satts på prov. Har enbart positivt och säga om det hela.

Har även varit till medarbetarsamtal i två timmar med chefen här i afton. Där blev satt mål för 2010, och vi fick diskuterat diverse ting. Känner att jag fick sagt vad jag hade på hjärtat, och vi fick ut något väsentligt som gynnar oss båda. Nu är det bara upp till mig själv att sträva efter dessa mål och att finna de kurser jag vill ha.

Tid för mig att sova..

I'm yours..

Sacre Coeur.. Det är ett fint minne..

Det är skönt att man kan tänka tillbaks och minnas det fina i livet..

mör..

Legat och flytit runt lite i poolen och stretchat. Sovit 1½ timme i ångbastun och 12 minuter i solariet. Efterföljande skrämmer Mr. Gilbert och jag livet ur varann. Dricker färskpressad apelsinjuice och nu är det visst tid att dra på sig uniformen igen. Solen skiner och man är inte annat än tillfreds med dagen.

mumintrold..

Äntligen fick vi det att hänga samman. Fick besök på pärlan av mitt lilla Mumin Vibs! Alldeles för länge sen vi sågs, men trots detta så kändes det som igår. Lika vacker som alltid! Jag blev visst lite känslig. Kände bara att jag ville gråta när jag hörde din sång, fick verkligen hålla igen på tårarna. Din musik har alltid påverkat mig starkt!

Love you Vibs, husk det!

GSC..

Det har gått fint hittills i GSC. Inte många med igår, och idag har vi cirka 700 passagerare med i eftermiddag.

Vi har spenderat morgonen med att ett avdelningmöte, ett såkallat "bearing" där vi gått igenom vissa specifika punkter som rör vårt arbete och förbättringar. Tycker vi fick ut rätt väsentliga punkter.

Nu skall jag sova en timme innan jag skall möta igen på arbete.

Hoppas på en lugn och fin afton.

Mr. Carlito..

Fina ord från en kär vän som är saknad..

Månaderna har flugit förbi och jag har inte fått sett dig. Men jag hoppas du vet att jag fortfarande finns här.

Tack för att du finns och tack för att jag får lov att vara en del av ditt liv. Du är en kär vän!

Önskar dig allt det bästa i livet Apan..

Efter snö..

Kommer solsken! Det är härligt väder ute. Kallt med härligt! Vi befinner oss nu i Köpenhamn. En liten avgång med cirka 450 gäster. Kan vara skönt med en liten avgång nu när det är min första dag i Guest service centre. Kommer jobba där uppe de närmaste sex dagarna med Marcin och Lone. Kommer bli spännande!

Längtar tills jag sitter på flygplanet.. Sju dagar kvar!

Kaffe..

I Oslo med chefen och bankdamen. Det var en fin dag och vi fick gått en tur upp till slottet och förbi Akers brygge. Vi skulle luftas som chefen sa.

Kristine livade också upp mitt humör med ett sött litet brev och choklad. Hon är bara så söt. Tack tjejen!

Humöret har varit ok idag, har sluppit se en viss person.

Jag önskar jag kunde lyfta luren och ringa dig. Men något stoppar mig.

The life I live..

Be a part of me, as I am a part of you..