Resan genom Java..

Efter tva dagar i Probolingo, bestamde vi oss for att resa vidare. Vid lunchtid, mitt i den stekande hettan tog vi en cykeltaxi med en gammal forkrympt man pa pedalerna. Vad vi inte visste, var att busscentralen lag en bra bit utanfor city centre. Som kungar pa tronen eller idiotiska europeer svingade vi sakta igenom staden medan folk skrek och visslade efter oss. Efter ett tag saktade vi in, den gamla mannen sag ut till att kollapsa vilken sekund som helst. Genomsvettig och hade tappat all energi. En kort paus pa trottoarkanten och efter lite vatten var han dock fit for fight igen. Sa han atminstone! Men turen gick langsamt, och pa en tidspunkt tankte jag att det hade varit lattare om jag eller F hade satt oss och borjat trampa istallet och latit stackaren vila. Men han var bestamd och ville bara gora sitt jobb. Tre stopp senare ankom vi iaf till busscentralen och en lokal sliuten buss tog oss osterut langs kusten till en by som heter Pasi Putih. Under resans gang stod b ergen hogt runt oss och molnen lag tungt over bergstopparna. Vilken vy! Risfalt sa langt ogat kan na som skordades av bonder i kinahattar. Kor och getter ockuperade vagkanterna. Sag till och med en naken man pa en pelare vid vagkanten. Fraga mig inte vad han gjorde. Efter cirka tva timmar blev vi mer eller mindre utkastade fran bussen i farten. Pasi Putih! Ingen direkt vacker syn. Ode omrade med tva slitna hotell nere vid stranden. Priser som oversteg alla backpackers budget och ett hotellrum som var gammal och smutsigt. Men sangen var ren (om man bortsag fran alla spindlar och kackerlackor som bosatt sig undertill) sa vi bestamde oss for att stanna.  Efter att ha promenerat i den svarta sanden i morkret satte vi oss ned for att lyssna till havets brus och se alla batar langs strandkanten och se lokalborna fanga krabbor med endast en liten hav och en oljelampa som verktyg. Med havets vagor som enda bakgrundsljudet, blundade jag och dromde mig bort. Okey stalle trots allt men en dag har kandes tillrackligt.




Sa har fin och ren ar herr Isbjorn efter en lang, regnig busstur!

Resan fortsatte dagen efter pa annu en skumpande lokal buss. tva stycken faktiskt. Det regnade riktigt mycket och bussen lackte in massa vatten pa oss hela tiden. Harligt! Vagarna var tackta av vatten och det var svart att ta sig fram. Sag den nakna mannen igen! Pa exakt samma stalle. Vad ar det egentligen han sysslar med? Det blev en lang och smatt slitsam resa. Speciellt nar man satt brevid en aldre man som inte kunde lata bli och STIRRA pa oss i flera timmar. Men val framme i Surabaya runt 22 tiden, som ar Javas andra storsta stad. Var det enkelt att ta oss via taxi till vart kolonianska hotell. Hotell Pavilion. Rent och fint, det enda som ar negativt just nu ar att de haller pa att renovera terasserna, sa man blir vackt riktigt tidigt om morgonen.

Borjade gardagen i storstaden med indonesisk mat (ris, kyckling, nudlar, kryddig potatis och prawncrackers) fran en kvinna som gick utanfor hotellrummen och salde matlador.



Det blev en riktig city dag. Satt pa natet pa formiddagen, resten av dagen spenderade jag i ett kopcenter med F. Bestamde oss for att ga pa bio. Hade ingen aning om vad filmerna handlade om, sa det var en vild chansning nar vi valde att se "Toothfairy".  Det ar inte en film jag skulle vilja rekommendera nagon att se. Vilken flopp! Drama/Komedi, men den var sa lojlig att vi satt och skratta igenom hela filmen at vart idiotiska val.

Efter filmen valde jag att ga en svang och hittade ett riktigt nice nailspa. Sittandes i en stor och skon massagefatolj, fick jag bade manikyr och pedikyr med massageskrub av armar och ben medan jag sag "Sex and the city" pa min egna lilla tvskarm. Lyx!

Det blev middag pa American Embassy (Mcdonalds) och efter det bio, igen! Denna gang "Green Zone", en film om kriget i Irak.  Detta ar daremot en film jag varmt kan rekommendera er att se!

Lustigt, jag som ej gillar storstader egentligen. Men jag maste sag att det har varit skont och leva lite storstadsliv.


Kommentarer
cissi

hej gumman! :) hur har du det? låter underbart att bara komma bort och leva livet! kram

2010-04-20 @ 11:12:58
URL: http://cilicious.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

The life I live..

Be a part of me, as I am a part of you..

RSS 2.0