Läkarbesök..

Sådär ja. Så var man hemkommen från läkaren igen. Läkaren kände och tryckte på magen och jag fick ta både blod- och urin prov. Svaret från urinprovet kom direkt. Ketoner i urinet. Hittade en artikel om det.

vetenskap

Ketoner - Snabbare än blodsocker

Insulin och stresshormoner är varandras motståndare. Insulinet sänker blodsockerhalten och stresshormonerna höjer den. Vinner stresshormonerna över insulinet produceras syror, så kallade ketoner. Vid typ 1-diabetes kan förhöjda nivåer av ketoner leda till ett allvarligt akut tillstånd, ketoacidos. Vid typ 2-diabetes händer det sällan.

Ketoner är ett bränsle som bildas när kroppen har brist på insulin. Då släpps inte sockret in i cellerna och blodsockernivån blir hög ute i blodbanan. I det läget rycker stresshormonerna in för att skaffa annan energi till cellerna. Kroppen börjar bryta ned fett och när fettet kommer ut i blodet omvandlas det till ketoner.

Källa : ssdf

Fått medicin som jag skall hämta ut som förhoppningsvis skall hjälpa magen. Vet inte exakt vad det är läkaren ordinerade. Skall även ta 3 prover hemma, för att se att ja inte har blod i avföringen. Mys! Åker ut på båten nu på onsdag, men så fort jag kommer hem om två veckor väntas ännu ett besök.

Trevligt.. Jag undrar vad det är för fel på min mage?



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

The life I live..

Be a part of me, as I am a part of you..

RSS 2.0